Sarjana Muda Reka Bentuk
Edith Cowan University
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Mount Lawley, Australia
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
6 semester
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
Minta maklumat
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Jul 2024
* yuran indikatif setiap semester
pengenalan
Dalam kursus ini, pelajar boleh menjadi pakar dalam salah satu daripada tiga bidang: Reka Bentuk Fesyen, Visual dan Spatial, dan Permainan dan Rekaan Interaktif.
Dalam Fesyen, pelajar bekerja dengan asasnya dengan pakaian sebagai tapak ungkapan dan penanda diri yang dapat membawa naratif dan sejarah rujukan; Reka bentuk Visual dan Spatial melibatkan pembuatan produk, perkhidmatan dan persekitaran visual dan spatial melalui pemikiran reka bentuk grafik dan ruang untuk meningkatkan komuniti; semasa dalam Permainan dan Rekaan Interaktif, pelajar mendapat peluang untuk mencipta produk dan perkhidmatan interaktif digital asli yang memberi impak kepada penonton dan alamat pengalaman pengguna (UX).
Pelajar akan meneroka reka bentuk kesan yang ada pada sejarah dan pembangunan masa depan masyarakat tempatan, kebangsaan dan global. Kursus ini akan memberi peluang kepada pelajar untuk bekerjasama secara tempatan dan antarabangsa. Jurusan reka bentuk yang dikendalikan oleh profesional dan penyelidik reka bentuk grafik, spatial, digital, fesyen dan profesional yang berpengalaman dan penyelidik di barisan hadapan reka bentuk di Australia Barat, menggalakkan penggunaan bahan, imej dan idea yang mampan sebagai kenderaan untuk penerokaan berhubung dengan persekitaran dan individu individu dalam konteks dunia nyata dan dalam talian.
Pelajar membangunkan pengenalan, ideasi, dan kemahiran prototaip masalah yang boleh dipindahmilik untuk menubuhkan tempat mereka sendiri di dunia, dengan gaya peribadi, peluang kerjaya dan kemahiran keusahawanan.
Kemasukan Kursus
Keperluan Kemasukan Akademik (Band 3)
Semua pemohon mesti memenuhi syarat kemasukan akademik untuk kursus ini. ATAR yang menunjukkan atau dijamin adalah seperti yang diterbitkan (jika berkenaan) atau keperluan penerimaan akademik boleh dipenuhi melalui penyelesaian salah satu daripada yang berikut:
- AQF Cert IV;
- Berjaya menyelesaikan 0.25 EFTSL pengajian di peringkat sarjana atau lebih tinggi di pembekal pendidikan tinggi Australia (atau setaraf);
- Ujian Pengakuan Tertiary Khas; *
- Kursus Persiapan Universiti; *
- Kursus Orientasi Orang Asli; *
- Ujian Pengambilan Orang Asli Orang Asli; atau *
- Skim Penyertaan Berasaskan Pengalaman. *
* Maklumat lanjut boleh didapati di halaman penyertaan kursus Pengajian.
Untuk pelajar antarabangsa, keperluan termasuk keputusan sekolah menengah anda.
Keperluan Bahasa Inggeris (Band 3)
Keperluan kompetensi bahasa Inggeris dapat dipenuhi melalui penyelesaian salah satu daripada berikut:
- Tahun 12 Bahasa Inggeris ATAR / Kesusasteraan Inggeris ATAR gred C atau lebih baik atau setaraf;
- Ujian Pengakuan Tertiary Khas; *
- IELTS Akademik Keseluruhan skor minimum band 6.0 (tiada band individu kurang daripada 6.0);
- Berjaya menyelesaikan 1.0 EFTSL pengajian di peringkat sarjana atau lebih tinggi di UK, Ireland, AS, NZ atau Kanada;
- Kursus Persiapan Universiti;
- Kursus Orientasi Orang Asli; *
- Ujian Pengambilan Pelajar Orang Asli; *
- Diploma AQF, Diploma Lanjutan atau Ijazah Bersekutu;
- Berjaya menyempurnakan 0.375 EFTSL pengajian di peringkat sarjana atau lebih tinggi di pembekal pendidikan tinggi Australia (atau setaraf); atau
- Ujian, kursus atau program lain yang ditakrifkan di halaman Band Bahasa Inggeris.
* Maklumat lanjut boleh didapati di halaman penyertaan kursus Pengajian.
Kelly Sikkema / Unsplash
Butiran Kursus
Ketersediaan semester
- Semester 1: Tinjau sepenuh masa di Mount Lawley
- Semester 2: Belajar sepenuh masa di Mount Lawley
Struktur Kursus
Pelajar dikehendaki melengkapkan lapan unit teras (120 mata kredit)
Tahun 1 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH1100 | Idea Komunikasi | 15 |
SAH1150 | Kreativiti | 15 |
Tahun 1 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH1200 | Media dan Kebudayaan | 15 |
SAH1250 | Cerita dan Makna | 15 |
Tahun 2 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH2110 | Identiti | 15 |
Tahun 2 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH2200 | Persepsi dan Pengalaman Penonton | 15 |
Tahun 3 - Semester 1
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH3100 | Perancangan Peribadi dan Profesional | 15 |
Tahun 3 - Semester 2
Kod Unit | Tajuk Unit | Mata Kredit |
SAH3200 | Industri dan Masyarakat | 15 |
Pelajar juga perlu melengkapkan lapan unit utama (120 mata kredit) dari dalam Sarjana Muda Reka Bentuk: Reka Bentuk Visual & Spatial, Fesyen atau Permainan dan Reka Interaktif.
Pelajar dikehendaki melengkapkan lapan unit lagi (120 mata kredit) dalam bentuk lapan unit utama, kecil, dan / atau elektif. Ini boleh dipilih dari mana-mana di dalam universiti. Unit dalam kursus ini perlu diselesaikan dalam urutan tahun (contohnya semua unit tahun pertama perlu diselesaikan sebelum meneruskan unit tahun kedua).
Majors yang boleh belajar di kursus ini
- Fesyen
- Permainan dan Reka Bentuk Interaktif
- Reka Bentuk Visual dan Tata Ruang
Hasil Pembelajaran Kursus
- Berfikir secara kreatif untuk menjangka cabaran dan menjana penyelesaian / tindak balas khusus Reka bentuk.
- Pikirkan secara kritis untuk menganalisis, menafsirkan dan menyusun konsep / pengetahuan Reka bentuk yang rumit / masalah.
- Memohon pengetahuan disiplin yang meluas ke pelbagai situasi Reka bentuk teori dan teknikal / praktikal.
- Berkomunikasi pengetahuan dan idea Reka bentuk dengan jelas, bersahaja dan dengan kemerdekaan.
- Menunjukkan pandangan global dengan menghormati kepelbagaian budaya, termasuk kecerdasan budaya Orang Asli.
- Menunjukkan autonomi, kebertanggungjawaban dan penghakiman untuk pembelajaran sendiri dan beasiswa dan / atau amalan profesional.
- Gunakan teknologi digital dan Literasi berkaitan reka bentuk untuk mengakses, menilai dan mensintesis maklumat yang relevan dari pelbagai sumber.
- Bekerjasama dan menunjukkan inisiatif untuk melaksanakan nilai-nilai sosial, mampan, dan beretika melalui kaedah Rekabentuk yang sesuai.
Peluang kerjaya
Pekerjaan tersedia dalam Reka Bentuk Perkhidmatan, Reka Bentuk Grafik, Reka Bentuk Spatial, Reka Bentuk Penjagaan Kesihatan, Reka Bentuk Strategik, UX (Reka Bentuk Pengalaman Pengguna), Reka Bentuk Web, Reka Bentuk Fesyen, Perdagangan Merchandising, Reka Bentuk Permainan. Reka bentuk adalah kemahiran bernilai dalam pelbagai industri sampingan dan pelajar boleh bekerja di bidang transdisipliner seperti merancang permainan untuk pendidikan dan latihan, bekerja dengan syarikat reka bentuk seni bina untuk membuat visualisasi, dan merancang dan mengurus ruang awam, bekerja dengan industri maklumat seperti sebagai perpustakaan, arkib dan muzium. Kursus ini melengkapkan pelajar dalam menguruskan projek, pelanggan, dan peranan mereka dalam pasukan serta kemahiran generik yang diperlukan untuk menyesuaikan diri dengan industri yang pesat berkembang.
Kemungkinan jawatan pekerjaan masa depan
Pereka Grafik, Pereka Ruang, Pereka Perkhidmatan, Pereka Web, Pereka Fesyen, Pereka Permainan, Pereka Interior, Artis Konsep, Illustrator, Sketch-noter.
Kurikulum
Dalam Sarjana Muda Reka Bentuk pelajar boleh mengkhususkan diri dalam salah satu daripada dua bidang: Reka Bentuk Visual dan Ruang, membuat produk visual dan ruang, perkhidmatan dan persekitaran melalui pemikiran reka bentuk grafik dan spatial untuk meningkatkan komuniti; atau Permainan dan Reka Bentuk Interaktif, mencipta produk dan perkhidmatan interaktif digital asli yang memberi kesan kepada khalayak dan menangani pengalaman pengguna (UX). Pelajar akan meneroka kesan reka bentuk terhadap sejarah dan pembangunan masa depan masyarakat tempatan, nasional dan global. Kursus ini akan memberi peluang kepada pelajar untuk bekerjasama di peringkat tempatan dan antarabangsa. Jurusan reka bentuk, yang dikendalikan oleh profesional reka bentuk grafik, spatial, digital dan perkhidmatan serta penyelidik di barisan hadapan reka bentuk di Australia Barat, menggalakkan penggunaan bahan, imej dan idea yang mampan sebagai kenderaan untuk penerokaan berhubung dengan persekitaran dan individu secara nyata. dunia dan konteks dalam talian. Pelajar membangunkan kemahiran pengenalpastian masalah visual dan ruang yang boleh dipindahkan, idea, dan prototaip untuk mewujudkan tempat mereka sendiri di dunia, dengan gaya peribadi, peluang kerjaya dan kemahiran keusahawanan. Pemohon yang tidak memenuhi syarat kemasukan kursus standard boleh dipertimbangkan melalui Kemasukan Portfolio Seni Kreatif Pathway seperti di https://www.ecu.edu.au/future-students/course-entry/creative-arts-portfolio- kemasukan.
Struktur Kursus
Pelajar akan dikehendaki melengkapkan lapan unit teras (120 mata kredit)
Pelajar juga dikehendaki melengkapkan lapan unit utama (120 mata kredit) dari dalam Sarjana Muda Reka Bentuk: Reka Bentuk Visual & Ruang, Fesyen atau Permainan dan Reka Bentuk Interaktif.
Pelajar dikehendaki melengkapkan lapan unit lagi (120 mata kredit) dalam bentuk lapan unit major, minor(s), dan/atau unit elektif. Ini boleh dipilih dari mana-mana dalam universiti.
Jurusan yang boleh anda pelajari dalam kursus ini
- Fesyen
- Permainan dan Reka Bentuk Interaktif
- Reka Bentuk Visual dan Ruang
Hasil Pembelajaran Kursus
- Berfikir secara kreatif untuk menjangka cabaran dan menjana penyelesaian/tindak balas khusus Reka bentuk.
- Berfikir secara kritis untuk menganalisis, mentafsir dan mengkonseptualisasikan/mensintesis pengetahuan/masalah Reka bentuk yang kompleks.
- Gunakan pengetahuan disiplin yang luas kepada pelbagai situasi Reka bentuk teori dan teknikal/praktikal.
- Berkomunikasi pengetahuan dan idea Reka bentuk dengan jelas, koheren dan berdikari.
- Menunjukkan pandangan global berkenaan dengan kepelbagaian budaya, termasuk kecekapan budaya Orang Asli.
- Menunjukkan autonomi, akauntabiliti dan pertimbangan untuk pembelajaran sendiri dan kesarjanaan dan/atau amalan profesional.
- Gunakan teknologi digital dan literasi berkaitan Reka bentuk untuk mengakses, menilai dan mensintesis maklumat yang berkaitan daripada pelbagai sumber.
- Bekerjasama dan tunjukkan inisiatif untuk melaksanakan nilai sosial, mampan dan etika melalui kaedah Reka Bentuk yang sesuai.