Sarjana Muda dalam Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil
Brno University of Technology
Maklumat Utama
Lokasi kampus
Brno, Republik Czech
Bahasa
Inggeris
Format kajian
Di kampus
Tempoh
3 tahun
laju
Sepenuh masa
Yuran tuisyen
EUR 1,800 / per year *
Tarikh akhir permohonan
Minta maklumat
Tarikh mula paling awal
Sep 2024
* 1500, - EUR / tahun akademik untuk warga EU / 8000, - EUR / tahun akademik untuk warganegara bukan EU
pengenalan
Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil
Fakulti: FBM Singkatan: BAK-ESBD Acad. tahun: 2022/2023
Jenis program pengajian: Sarjana Muda
Kod program pengajian: B0413P050016
Ijazah yang dianugerahkan: Bc.
Bahasa pengantar: Bahasa Inggeris
Pentauliahan: 8.10.2019 - 8.10.2029
Syarat Kemasukan Khusus: Syarat untuk kemasukan adalah pendidikan menengah yang lengkap.
Profil program: Berorientasikan profesional
Kaedah pengajian: Pengajian sepenuh masa
Panjang pengajian standard: 3 tahun
Penyelia program : doc. Ing. Robert Zich, Ph.D.
Lembaga Program Ijazah
ketua:
prof. Ing. Alena Kocmanová, Ph.D.
dalaman ahli majlis:
dokumen. Ing. Mgr. Karel Brychta, Ph.D. , dokumen. Ing. Melalui Chlebovský, Ph.D. , prof. Ing. Marie Jurová, CSc. , prof. Ing. Vojtěch Koráb, Dr., MBA , Ing. Jiří Kříž, Ph.D. , dokumen. Ing. et Ing. Stanislav Škapa, Ph.D. , dokumen. Ing. Robert Zich, Ph.D.
ahli majlis luar:
Ing. Rostislav Tesař
Tujuan kajian
Objektif pendidikan utama kajian ini adalah untuk memberi graduan kemampuan yang diperlukan untuk menjalankan perniagaan kecil mereka sendiri dan juga bekerja di posisi yang bertanggungjawab untuk pengembangan aktiviti yang berkaitan dengan menjalankan perusahaan besar atau organisasi lain.
Dalam konsepnya mengajar latar belakang teori dan bentuk memperoleh pengalaman praktikal, program ini meningkatkan kepakaran dan kemahiran interdisipliner lulusan, sehingga mengembangkan potensi mereka untuk aktif dalam mengembangkan semua fungsi utama perusahaan dan merancang model perniagaan. Di sini, prinsip interdisiplineriti dilihat sebagai gabungan pandangan ekonomi dan pengurusan dalam projek perniagaan. Dari sudut pandangan ini, objektif sosial umum program boleh didefinisikan sebagai pengembangan kepakaran keusahawanan dalam arti perkembangan ekonomi dan sosial ekonomi negara dan peningkatan daya saing baik untuk perniagaan individu dan ekonomi secara keseluruhan.
Tujuan pengembangan komprehensif kecekapan keusahawanan yang ditawarkan oleh program ini adalah agar para lulusan memperoleh pemahaman yang mendalam mengenai konteks ekonomi, pengurusan, dan sosial aktiviti keusahawanan. Dari segi fokus praktikal, program ini bertujuan untuk memberi para pelajar pengalaman praktikal keusahawanan yang telah dilakukan semasa belajar. Kaedah pengajaran dipilih dengan tujuan untuk mencapai kecekapan maksimum proses pendidikan mengembangkan kompetensi pelajar dengan menggabungkan latihan praktikal dengan pendidikan diri individu dan pembelajaran berkumpulan.
Lulusan program Sarjana Muda Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil yang berorientasikan profesion akan dilengkapi sepenuhnya untuk aktiviti keusahawanan mereka sendiri bukan sahaja sebagai peniaga, tetapi juga tahap perusahaan kecil dan sederhana. Mereka akan berjaya menjalankan peranan sebagai pengasas, pemilik, dan pengurus syarikat. Mereka akan dapat bekerja di perusahaan keluarga dan juga di semua perusahaan kecil dan sederhana termasuk perniagaan baru. Mereka akan dapat menerapkan pengetahuan yang diperoleh baik untuk pengembangan perniagaan perusahaan dan untuk pengurusan pengembangan tersebut. Lulusan juga dapat menguruskan projek perusahaan kecil dan pasukan perniagaan. Mereka juga akan mencari pekerjaan di perusahaan besar di posisi yang mengarahkan projek komprehensif untuk mengembangkan dan memasarkan produk dan perkhidmatan, untuk memperluas kegiatan perniagaan secara inovatif. Graduan boleh bekerja sebagai pengurus yang bertanggungjawab untuk pengembangan dan pelaksanaan aktiviti pemasaran dan perniagaan entiti perniagaan dan organisasi lain.
Jenis program apa yang mungkin telah didahului
Graduan dalam program Sarjana Muda Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil dapat melanjutkan pelajaran dalam program Sarjana yang ditawarkan di Fakulti Perniagaan dan Pengurusan TETAPI.
Hasil Program
Lulusan program pengajian sarjana muda "Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil" mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk memulakan dan mengembangkan aktiviti perniagaan sama ada dalam bentuk perniagaan milikan tunggal mahupun dalam bentuk penubuhan perniagaan. Mengenal pasti, mencipta dan menilai peluang perniagaan dalam persekitaran pasaran global dan boleh mencadangkan cara untuk menggunakannya, termasuk penyediaan pelan perniagaan yang sesuai. Beliau dengan jelas mentakrifkan pengaruh pasaran sosial dan ekonomi global ke atas aktiviti perniagaan dan mampu mengambil langkah yang relevan. Ia menggunakan pendekatan analitikal untuk mencari penyelesaian kepada masalah yang berkaitan dengan aktiviti perniagaan.
Untuk pengurusan aktiviti perniagaan, penubuhan perniagaan mereka sendiri dan perkembangannya, graduan program menggunakan prosedur untuk mendapatkan dan mengatur semua sumber yang diperlukan. Dia dapat menentukan model perniagaan yang sesuai. Mengetahui, memahami, mentakrifkan dan menetapkan proses pengurusan entiti perniagaan yang baru ditubuhkan atau membangun. Beliau dapat mereka bentuk dan menggunakan pendekatan untuk menjamin aktiviti perniagaan dengan cara yang sepadan dengan fasa semasa pertumbuhan syarikat. Ia mentakrifkan kedudukan syarikat sendiri dalam sistem nilai pasaran dan dalam konteks sosio-ekonomi persekitaran perniagaan.
Graduan mempunyai pengalaman dan kemahiran yang diperoleh melalui aktiviti keusahawanan sendiri dan mempunyai pengalaman dalam menggunakan konsep dan pengetahuan teori dalam persekitaran perniagaan sebenar. Kecekapan graduan adalah berdasarkan pengalaman bekerja dalam satu pasukan dan pada interaksi pasukan dan syarikat dengan pelanggan, pembekal, pesaing, rakan kongsi perniagaan dan kumpulan kepentingan luar yang lain.
Dalam profil graduan, pengetahuan, kemahiran dan kecekapan yang diperoleh boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan - pengetahuan profesional, kemahiran profesional dan kecekapan am. Untuk bidang pengetahuan profesional dan kemahiran profesional, disiplin yang dibangunkan di dalamnya dinyatakan dengan lebih terperinci, dan output khusus ditakrifkan untuk mereka.
Pengetahuan profesional
- Bidang teori ekonomi dan bidang teori asas:
- mempunyai pengetahuan teori dan konsep yang diperlukan untuk mengenal pasti dan menganalisis masalah perniagaan dalam konteks pasaran global dan ekonomi pasaran, memahami dengan jelas dan mentakrifkan peranan aktiviti perniagaan dan entiti perniagaan dalam ekonomi pasaran global dan makna ekonomi sosialnya, mentakrifkan dan memahami alat matematik dan kepentingannya dalam bidang analisis untuk keperluan aktiviti perniagaan, memahami maksud penunjuk makroekonomi dan mentakrifkan kesannya terhadap aktiviti perniagaan.
- Bidang ekonomi perniagaan, kewangan, perakaunan dan cukai:
- mentakrif dan menilai secara kritis kategori ekonomi, memahami dan mentakrifkan elemen pengurusan kewangan perniagaan yang mempengaruhi aktiviti perniagaan, memahami dengan jelas dan mentakrifkan aspek perakaunan dan cukai aktiviti perniagaan.
- Kawasan perniagaan:
- mentakrifkan rangka kerja ekonomi, kewangan dan undang-undang perniagaan, mengetahui cara mentakrifkan fungsi yang diperlukan untuk pengurusan dan pembangunan entiti perniagaan dan keselamatan aktiviti perniagaan, mentakrifkan varian kemasukan ke dalam aktiviti perniagaan dan menerangkan spesifiknya, mentakrifkan faktor persekitaran perniagaan yang mempengaruhi aktiviti perniagaan dan mentakrifkan prinsip pembangunan perhubungan perniagaan entiti dengan kumpulan berkepentingan dalam semua fasa pembangunan syarikat, mentakrifkan struktur rancangan perniagaan dan pendekatan untuk penciptaannya, mentakrifkan pendekatan untuk menilai potensi perniagaan syarikat dan projek perniagaan.
- Bidang pengurusan dan kepimpinan:
- mentakrif dan menilai secara kritis pendekatan pengurusan dan prinsip kepimpinan untuk pembangunan aktiviti perniagaan, mentakrifkan kaedah dan prosedur yang digunakan dalam fungsi pengurusan utama untuk memastikan perkembangan aktiviti perniagaan.
- Bidang pemasaran dan komunikasi perniagaan:
- o mentakrifkan pendekatan pemasaran dalam persekitaran perusahaan kecil dan sederhana, mentakrifkan kaedah membangunkan komunikasi perniagaan, mentakrifkan pendekatan kepada pembangunan perkhidmatan sebagai produk, mentakrifkan pendekatan untuk membangunkan jenama perusahaan kecil dan sederhana.
- Teknik persembahan dan komunikasi:
- o menerangkan dan memahami teknik komunikasi dan pembentangan untuk pembentangan syarikat dan hasratnya, mentakrifkan pendekatan dalam komunikasi dalam pasukan, mentakrifkan dengan jelas peranan komunikasi dengan kumpulan berkepentingan dan mentakrifkan alat komunikasi peribadi dan maya yang sesuai.
Kemahiran bahasa profesional:
- o pengetahuan yang luas dan lanjutan tentang istilah bahasa Inggeris dalam bidang pengurusan perniagaan dan ekonomi dengan memberi penekanan kepada aktiviti sesebuah entiti perniagaan.
- Kemahiran profesional
- Bidang teori ekonomi dan bidang teori asas:
- menggunakan pengetahuan teori ekonomi yang lebih luas pada tahap aktiviti entiti perniagaan, mengenal pasti pembolehubah ekonomi semasa dari sudut pandangan entiti perniagaan, menggunakan pendekatan matematik untuk analisis bidang yang berkaitan;
- Bidang ekonomi perniagaan, kewangan, perakaunan dan cukai:
- menggunakan pengetahuan daripada ekonomi perniagaan, perakaunan dan percukaian untuk memastikan kefungsian standard perniagaan kecil;
- Kawasan perniagaan:
- mengenal pasti peluang perniagaan, menilai potensi pembangunan perniagaan dan kerjasama dengan rakan kongsi dan pelabur dalam persekitaran pasaran domestik serta dalam konteks antarabangsa, menggunakan prosedur untuk pengenalan dan inovasi produk di pasaran sama ada dalam bidang produk dan perkhidmatan , menggunakan pendekatan perniagaan yang kreatif dan inovatif berdasarkan penilaian kritikal pilihan dengan mengambil kira kemungkinan risiko di peringkat pasaran domestik dan antarabangsa, menggunakan peraturan undang-undang pada tahap yang diperlukan untuk memulakan dan membangunkan aktiviti perniagaan, merangka rancangan perniagaan termasuk pelaksanaannya , mentakrifkan model perniagaan dan pelaksanaan praktikalnya, pengurusan pembangunan aktiviti perniagaan dalam semua fasa pembangunan perniagaan .
- Bidang pengurusan dan kepimpinan:
- secara komprehensif menilai potensi untuk membangunkan daya saing strategik perusahaan dan organisasi dan mencadangkan pilihan strategik untuk penggunaan peluang perniagaan, merumuskan matlamat dan pendekatan yang wajar untuk menyelesaikan masalah berdasarkan penilaian analitikal kritikal terhadap situasi pasaran, memproses tindakan dan pelan strategik untuk pelaksanaan aktiviti syarikat . Mewujudkan dan membangunkan pasukan untuk menyelesaikan projek dan rancangan perniagaan yang kompleks, menggunakan kerja berpasukan dengan berkesan dan menggunakan prinsip pengurusan dan kepimpinan di peringkat syarikat dan di peringkat kerjasama antarabangsa, memilih alat yang sesuai untuk menyokong pengurusan aktiviti perniagaan, terpakai prinsip pengurusan dalam persekitaran perniagaan global dan pelbagai budaya, boleh menilai dan menentukan pendekatan untuk membangunkan daya saing;
- Bidang pemasaran dan komunikasi syarikat:
- menggunakan alat pemasaran untuk menilai pasaran dan peluang perniagaan, menjalankan penyelidikan pasaran berdasarkan kaedah kuantitatif dan kualitatif, mentafsir hasil penyelidikan menggunakan analisis yang sesuai untuk menilai situasi dalam persekitaran pasaran global, melaksanakan aktiviti yang membangunkan komunikasi syarikat, mereka bentuk produk yang difahami secara menyeluruh dan perkhidmatan, menggunakan teknik pembangunan jenama untuk pembangunan syarikat, produk dan perkhidmatan.
- Teknik persembahan dan komunikasi:
- Mengawal komunikasi di peringkat pemilik dan pengurus perniagaan kecil, komunikasi dalam pasukan apabila menyelesaikan projek yang kompleks, tahu cara membentangkan rancangan perniagaan kepada pelbagai kumpulan berkepentingan, tahu cara memilih pendekatan yang sesuai untuk rundingan dan penyelesaian konflik semasa komunikasi, dengan jelas membentangkan kedudukannya dalam komunikasi dalaman dan luaran, dengan jelas merumus dan membentangkan intipati tugas yang perlu diselesaikan, tahu cara menggunakan alat untuk komunikasi dalam talian dalam amalan perniagaan.
Kemahiran bahasa profesional:keupayaan untuk bekerja dengan teks bahasa Inggeris di peringkat profesional dan umum, komunikasi dalam bentuk bertulis dan lisan pada peringkat formal dan tidak formal;
Kemahiran umum
Penilaian konteks ekonomi yang lebih luas bagi pembangunan persekitaran perniagaan dan penilaian kesannya terhadap aktiviti perniagaan dan masyarakat.
Memahami peranan aktiviti perniagaan di peringkat perusahaan, di peringkat ekonomi negeri, serta kepentingan masyarakat mereka.Pendekatan sistematik yang kompleks untuk menyelesaikan masalah berdasarkan analisis kritikal dan berorientasikan kepada penyelesaian yang boleh digunakan secara realistik, termasuk pelaksanaannya.Kebebasan dan kreativiti dalam menyelesaikan masalah perniagaan dan pengurusan yang kompleksPelaksanaan aktiviti berorientasikan projek dengan penekanan kepada kecekapan maksimum dan penilaian mata kritikal dan faedah projek.
Kumpulan kecekapan tertentu kemudiannya terdiri daripada kecekapan bahasa. Memandangkan fakta bahawa program pengajian diajar sepenuhnya dalam bahasa Inggeris, semua literatur yang digunakan untuk pengajaran juga dalam bahasa Inggeris. Beberapa spesifik fokus program diambil kira, iaitu bidang perniagaan dan pelaksanaan aktiviti perniagaan dalam keadaan Republik Czech, dan pengetahuan yang diperlukan, sebagai contoh, peraturan perundangan Czech dipastikan oleh pengetahuan tentang terminologi bahasa Inggeris yang sesuai. Kecekapan bahasa dibangunkan dalam bidang berikut:
- pengetahuan: pengetahuan lanjutan tentang istilah profesional dalam bahasa Inggeris;
- kemahiran: membangunkan keupayaan untuk memahami teks profesional dalam bahasa Inggeris, keupayaan untuk fasih menulis teks profesional dalam bahasa Inggeris, berkomunikasi dengan lancar dalam bahasa Inggeris;
- kemahiran: penyediaan dan pengurusan bebas mesyuarat dan rundingan dalam bahasa Inggeris, pembentangan dalam bahasa Inggeris.
Peluang kerjaya
Graduan program ijazah sarjana muda berorientasikan profesional Keusahawanan dan Pembangunan Perniagaan Kecil disediakan secara komprehensif untuk pelaksanaan aktiviti keusahawanan mereka sendiri bukan sahaja di peringkat pemilikan tunggal, tetapi juga di peringkat perusahaan kecil dan sederhana. Graduan akan memohon dalam peranan sebagai pengasas, pemilik dan pengurus syarikat. Graduan akan mendapat pekerjaan bukan sahaja dalam perniagaan keluarga, tetapi secara umum dalam semua perniagaan kecil dan sederhana, termasuk perniagaan permulaan. Graduan akan memohon kedua-dua dalam pembangunan perniagaan syarikat dan dalam pengurusan sebenar pembangunan ini. Graduan dalam pengurusan projek perniagaan kecil dan dalam pembangunan dan pengurusan pasukan perniagaan. Graduan juga boleh bekerja dalam persekitaran syarikat besar dalam jawatan di mana mereka akan dapat menyelesaikan projek kompleks yang berkaitan dengan pembangunan produk, perkhidmatan dan pengenalan mereka ke pasaran, pembangunan inovatif aktiviti perniagaan syarikat besar. Graduan akan mendapat pekerjaan dalam jawatan yang bertanggungjawab untuk pembangunan dan pelaksanaan aktiviti pemasaran dan perniagaan entiti perniagaan dan organisasi lain.
Galeri
Kurikulum
Tahun pertama pengajian
Kursus yang diperlukan
- Matematik
- Pembangunan Pasukan dan Syarikat
- Pembangunan Idea Perniagaan
- Pemasaran Digital dan Media Sosial
- Ekonomi Syarikat
- Pengurusan Kewangan Syarikat Kecil
- Undang-undang dalam Keusahawanan
- Pengurusan
- Pemasaran
- Pasaran ekonomi
- Prinsip Keusahawanan
Tahun ke-2 pengajian
Kursus yang diperlukan
- Amalan Keusahawanan 1
- Amalan Keusahawanan 2
- Perakaunan dan Cukai
- Daya Saing dan Penjenamaan Syarikat Kecil
- Pengurusan Sumber Manusia dalam Syarikat Kecil
- Penyelidikan pasaran
- Pengurusan projek
- Pengurusan Perkhidmatan
Kursus pilihan
- Perancis untuk pemula
- Perancis untuk pemula 2
- Perancis pertengahan
- Perancis untuk pertengahan 2
- Bahasa Itali untuk pemula
- Bahasa Itali untuk pemula 2
- Bahasa Itali Pertengahan
Tahun ke-3 pengajian
Kursus yang diperlukan
- Amalan Keusahawanan 3
- Amalan Keusahawanan 4
- Seminar Tesis Akhir 2
- Penilaian Pembangunan Perniagaan
- Pemasaran Digital dan Media Sosial
- Promosi Perdagangan dan Jualan
- Sistem Maklumat Syarikat Kecil
- Seminar Tesis Akhir 1
Kursus pilihan
- Perancis untuk pemula
- Perancis untuk pemula 2
- Perancis pertengahan
- Perancis untuk pertengahan 2
- Bahasa Itali untuk pemula
- Bahasa Itali untuk pemula 2
- Bahasa Itali Pertengahan
- Itali untuk pertengahan 2
- Jerman pertengahan
- Sepanyol pertengahan